Nie wyrzucaj pieniędzy na film reklamowy!

Jeśli zastanawiasz się, czy warto zainwestować w film reklamowy dla swojej firmy, ale nie wiesz:

• dlaczego i po co chcesz wyprodukować video dla firmy?
• o czym ma być Twoja reklama video?
• do kogo chcesz skierować spot reklamowy?
• jakich kanałów dystrybucji użyjesz, aby film był oglądany przez właściwych odbiorców?
• jaki budżet chcesz i możesz przeznaczyć na promocję?

…to prawdopodobnie wyrzucisz pieniądze w błoto.

Być może wyda Ci się dziwne, że pisze o tym firma, która ma w swojej ofercie produkcję filmów reklamowych dla firm, ale dla nas sprawa jest oczywista – klient, który nie odnotuje korzyści ze swojej reklamy, nie będzie chciał już więcej w nią zainwestować. I odwrotnie – zadowolony klient powróci. A my lubimy powracających klientów.

Zapomnij o księgowym

Jeśli nie znasz odpowiedzi na powyższe pytania, to jeszcze nic straconego. Co możesz zrobić?

W pierwszej kolejności wydeleguj wewnątrz firmy osobę lub zespół, który będzie odpowiedzialny za projekt realizacji filmu reklamowego. Ale pamiętaj, to nie może być księgowy! Czy zapłaciłbyś za bilet do kina na film, który wyreżyserował jakiś rachmistrz? (Nie ubliżając księgowym – robicie kawał dobrej roboty!). Powinna to być osoba komunikatywna, zaangażowana i godna zaufania, która orientuje się w celach marketingowych firmy, ale też śledzi najnowsze trendy video marketingu, wie co to jest storytelling i „czuje” opowiadanie obrazem. A przede wszystkim rozumie, że dobry film, to na długo zapadające w pamięci emocje, a nie długi film.

Zaufanie, o którym wspomnieliśmy, jest bardzo ważne, bo pewnie nie zdołasz, a nawet nie chcesz przez cały czas osobiście monitorować projektu, więc wskazana osoba będzie odpowiedzialna za wybór wykonawcy i kontakt z nim od preprodukcji do efektu finalnego. My jako wykonawcy lubimy rozmawiać z jedną osobą i wiedzieć, że jeśli coś z nią ustalimy, to nikt w ostatniej chwili tej decyzji nie zmieni i są to ustalenia wiążące. Chociaż rozumiemy, że im większa firma, tym więcej osób decyzyjnych, to jednak polecamy wybranie kierownika projektu, ponieważ zdecydowanie skraca to czas produkcji i ułatwia realizację, a więc zmniejsza jej koszt.

Jeśli już znalazłeś taką osobę, to gratulujemy! Jesteś o krok bliżej do dobrego filmu promującego Twoją markę.

Nie bój się zwrócić o pomoc

Teraz Twoja drużyna musi odpowiedzieć na pytania, od których zaczęliśmy ten artykuł. Jeśli tego nie potrafi, może zwrócić się o pomoc do agencji reklamowej, a ona przejmie na swoje barki całość od kreacji po efekt końcowy. Wtedy to już agencja ustala strategię, scenariusz i szuka wykonawców.

Ale jest też inna, krótsza droga – możesz bezpośrednio skierować się do filmowców. Nasz zespół często łączy cechy agencji kreatywnej i studia filmowego, co znacznie skraca cały proces i zmniejsza koszt kampanii. Pracujemy wtedy od pomysłu do realizacji: piszemy scenariusze, wykonujemy dokumentację, realizujemy zdjęcia, montaż i postprodukcję.

Mierz siły na zamiary

Która droga jest lepsza? Nie ma takiej. Tutaj dużo będzie zależało od Twojego budżetu. Przy większych środkach firmy najczęściej współpracują z agencjami, a te z nami. Przy tych mniejszych – samodzielnie szukają wykonawcy. Zawsze też może się okazać, że Twój programista, który kręci te śmieszne filmiki z wakacji, jest marketingowym geniuszem i nakręci Ci takiego virala, że swoją skutecznością przebije dzieło niejednej agencji i studia filmowego razem wziętych. Ale jak pisała poetka: „Sadek dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy”.

NA KONIEC PYTANIE: A PO CO TYLE ZACHODU?

Teraz może zastanawiasz się, czy w ogóle warto bawić się w ten cały video marketing. Spójrz:

• Film ożywia wizerunek firmy – Twoi klienci zobaczą, że za produktem stoją ludzie z krwi i kości!
• Video jednoczy wokół firmy społeczność
• Reklama video wywołuje emocje, dzięki którym wzrasta zaufanie
• Spoty reklamowe zwiększają rozpoznawalność marki
• E-maile zawierające video są częściej otwierane niż tradycyjny mailing – wzrasta ciekawość
• Oglądalność materiałów video zwiększa się wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych, a już teraz…

…PONAD 7MLN POLAKÓW KAŻDEGO DNIA KORZYSTA Z FB NA MOBILE

• Video zwiększa zrozumienie produktu o 74 proc.

Widz rozumie przekaz w formie video 60 tys. razy szybciej niż w formie pisemnej i przypomni go sobie 6 razy szybciej. W trakcie 1 minuty filmu można zobrazować aż 1,8 mln słów!

75 proc. użytkowników odwiedza stronę internetową produktu po obejrzeniu video na jego temat
• Video ułatwia dotarcie do wartościowych klientów

YouTube odnotował w Polsce ponad 15 mln unikalnych użytkowników, z czego ponad 50 proc. to osoby z grupy wiekowej powyżej 20 roku życia.
Czy da się to zmierzyć?

Tak. Poziom oglądalności można mierzyć za pomocą Megapanelu oraz bardzo dokładnych statystyk Facebook i YouTube

Czy warto?

Tak. Szacuje się, że w 2016 aż 69 proc. ruchu w internecie będą stanowiły materiały video. Z wartości video doskonale zdaje sobie Mark Zuckerberg, dlatego Facebook ma coraz więcej funkcjonalności związanych z video.

PS. Dane liczbowe i procentowe pochodzą z dostępnych w internecie raportów „Video w Internecie 2013”, „Wideo w internecie 2015” przygotowanych przez Interaktywnie.com oraz z „Facebook dla biznesu” dodatku do magazynu BRIEF.

FacebookFacebook

Udostępnij ten wpis:

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail